Reportáž, Pamír, 1. část

Reportáž, Pamír, 1. část

Napadlo mě to v roce 2013 a o šest let později se konečně dostalo na realizaci expedice.

V roce 2013, přibližně v této roční době, jsem si na Motosalonu v Brně koupil DVD Igora Brezovara z cesty do Japonska a na internetu jsem později shlédl i všechny díly seriálu Long Way Round, Ewana McGregora a Charleyho Boormana. Zdálo se, že o své budoucí dovolené mám jasno, ale život tomu prozatím chtěl jinak.
Doma nás čekalo období s překonáváním osobních i pracovních problémů a nebylo pomyšlení ani finance na to, abych vyjel někam daleko, natož na delší dobu. V roce 2016 jsem prodal Triuph Tiger 1050 a na místo služebního vozidla jsem v práci dostal motocykl Yamaha SuperTeneré 1200. Na něm jsem hned v tom roce objel Ukrajinu a na podzim jsem motocyklovou sezónu ukončil havárii v Albánii, ze které jsem si přivezl dvojnásobnou zlomeninu kotníku. Motorka se prodala a dva roky se jezdilo služebním autem s berlemi na zadní sedačce.

Asi měsíc před koncem roku 2018 mi od kamaráda Radima přišla SMS, ze které jsem se doslova posadil na prdel! Ve zprávě stálo:
“Pojedeš se mnou v létě na Sibiř?”
Následoval asi hodinový telefonát, po kterém jsme byli domluveni. Nezamlouvalo se mi jen to, že pojedeme autem. Tuto cestu jsem přece vždy chtěl jet na motorce! Začalo jednání v práci o motorce a mém dlouhém volnu. Firma Middle Europe & Finland Services, Dopravní servis pro Finsko je tak tím hlavním, díky komu dostávala má expedice výraznější kontury! Koupil se použitý, ale krásný motocykl Yamaha Teneré 660Z, plus pár dalších doplňků s tím, že veškeré oděvy jsem měl z minula. Zbývalo zavolat Radimovi.
“Tak, jsem připraven, můžeme řešit formality!”
“Nóóó víš, musím se omluvit, ale když jsem ti psal tu zprávu, měl jsem rychlejší ruce než mozek!”
“No co se dá dělat? Já ale jedu!” Prostě jsem už byl rozhodnutý.

Rok 2018 mi přinesl ještě jednu, pro mě významnou skutečnost. Můj kamarád Boris Renner měl křest své fotografické knihy, kde mi položil otázku v tom smyslu, jestli náhodou nejedu na nějakou expedici. Ptal se z toho důvodu, že asociace, pro kterou on fotí, by potřebovala zviditelnění i v jiné oblasti, než ve které se pohybuje on. Se zviditelněním asociace při mé cestě jsem souhlasil.

Po Novém roce začaly opravdové přípravy. Shánění informací o trase, itinerář, víza, řidičské průkazy, další pas, pojištění, očkování, servis, foto-vybavení, video-vybavení a mnoho dalšího. Má expedice dostala i své jméno: Tomíkova cesta, Motorcycle World Tour 55. Číslovka v názvu ukazuje na můj věk a tedy i na to, že už není na co čekat! Pokud vše vyjde, měla by mít má expedice dvě etapy. Letošní etapa povede po kontinentech Evropy a Asie. Etapa v roce 2020 by měla vést po obou amerických kontinentech. Při obou etapách expedice bych měl najet přibližně stejné číslo, které je uvedeno v názvu expedice, tedy zhruba 55 tisíc kilometrů. Při první etapě expedice navštívím tyto země: Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Gruzie, Azerbajdžán, Írán, Turkmenistán, Uzbekistán, Tádžikistán, Kyrgyzstán, Kazachstán, Mongolsko a Rusko.

Dnes už je odjezd za dveřmi a já se dozvěděl výsledek mé žádosti o vízum do Turkmenistánu: MÁM HO!!!

Nezbývá, než všem těm, kdo mi s přípravami pomohli, poděkovat! Opravdu moc a moc děkuji níže uvedeným!

MFS.CZ, DOPRAVNÍ SERVIS PRO FINSKO – pronájem motocyklu, finanční pomoc
MOTOPARK OSTRAVA – úprava motocyklu
MOTOROUTE – propagace
MOTOHOUSE – propagace
MORAVIA CONTACT – vyřízení víz
ADVENTURE MOTO – poradenství
AWC MORAVA-MAC HELP – potisk reklamních triček
VIDAPRINT – tisk reklamních předmětů
ARROWS OSTRAVA (restaurant a klub) – propagace
HUDEBNÍ SKUPINA BUTY – licence pro používání hudby
NOKAMOTO – sleva na přilbu
RADEK MATYS MATYSSEAT – úprava sedla
ČERVENKA IVAN a HEJA DAVID – výroba držáků na kanystry
SKOTNICA ALEŠ – grafika a web
MAKOVICE – KOMUNITNÍ CENTRUM – organizace odjezdu v den „D“